پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

درخواست مضحک اوباما از ایران


«باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا، دقایقی پیش در کنفرانس خبری مشترک با «نوری المالکی» گفت: ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم که هواپیمای بدون سرنشین ما را به آمریکا بازگردانند.


به گزارش «تابناک»، اوباما همچنین در ادامه افزوده است که ما منتظر پاسخ ایران می‌مانیم.

باراک اوباما روز دوشنبه گفت که دولت آمریکا، خواستار این شده که هواپیمای جاسوسی که در ایران فرود آمده را به آمریکا بازگرداند، ولی از اظهار نظر درباره تأثیر این حادثه بر امنیت ملی آمریکا خودداری کرد.

بنا بر این گزارش، هواپیمای جاسوسی آمریکا روز چهارم اکتبر، بر فراز آسمان ایران توسط نیروهای مسلح ایران در نبردی الکترونیک، شکار شد و در اختیار ایران قرار گرفت. مقامات آمریکایی در روز‌های ابتدایی شکار این هواپیما، از موضع انکار با این موضوع پرداختند و در روز‌های پس از گم شدن این هواپیما در مرز ایران و افغانستان خبر دادند.

به دنبال این انکارها، نیروهای مسلح ایران، هواپیمای شکار شده آمریکایی را در یک برنامه تلویزیونی به نمایش گذاشتند. پس از این واقعه بود که مقامات آمریکایی خبر شکار هواپیمای خود توسط ایران را تایید کردند.

در روز‌های اخیر هم تلاش‌هایی از سوی دولتمردان آمریکا برای بازپس‌گیری این هواپیما در قالب طرح‌های گوناگون مطرح شد که نمونه بارز و رسمی آن، درخواست اوباما از ایران برای پس دادن این هواپیماست؛ هواپیمایی که برای جاسوسی وارد خاک ایران شده بود و به رغم اعتراض ایران در سازمان ملل، دولت این کشور هنوز از ایران عذرخواهی نکرده است.

لازم به یادآوری است که در موردی مشابه، در آوریل سال ۲۰۰۱ جت‌های نظامی چین، یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را که برفراز آب‌های چین در پرواز بود، در جزیره‌ هاینان فرود آوردند و خدمه آن را به مدت یازده روز بازداشت کردند. چینی‌ها هواپیما را اوراق کردند و قطعات آن را به آمریکا پس دادند و اعلام داشتند: هواپیمایی که به قلمرو چین تجاوز کند، نباید با نیروی خودش از اینجا بیرون شود.

البته در این ماجرا، چینی‌ها یک کار جالب دیگر نیز انجام دادند و آن این بود که یک خلبان چینی به جای تیراندازی به هواپیمای آمریکایی که مسائل سیاسی متعدد پیامد داشت، هواپیمای خود از نوع «جی ـ ۸» را به هواپیمای آمریکایی زد تا آسیب ببیند و نتواند فرار کند. در این حادثه خلبان چینی کشته شد، ولی وطن خود را گرفتار مسائل سیاسی نکرد.

در آن رخداد، آمریکا مجبور شد از چین عذرخواهی کند و در نامه‌ای که آمریکایی‌ها به مقامات چینی نوشتند، «عذرخواهی مضاعف» به چشم می‌خورد؛ یک عذر خواهی برای کشته شدن خلبان چینی و عذرخواهی دیگر برای ورود بدون اجازه به آسمان چین.
و این مسأله، نخستین بحران سیاست خارجی دوران جورج دبلیو بوش بود که تازه ده هفته بود، به ریاست جمهوری آمریکا رسیده بود.