میلاد با سعادت شاه بانوی عالم امکان حضرت فاطمة الزهرا(س) بر شما حامیان راستین ولایت مبارک باد
با عرض سلام و ادب
با توجه به وضعیت حساس کنونی و لزوم شناخت مبانی و مفاهیم حجاب در جامعه امروز،لازم دانستیم با استعانت از خداوند متعال نگاهی در سیره عملی حضرت زهرا(س) داشته باشیم.
با توجه به اهمیت موضوع و نشان دادن حقیقت حجاب از این پس فعالیت خود را در این امر شروع خواهیم کرد.باشد که بتوانیم گامی در این راه مقدس برداریم.
شما میتوانید از ابزار پیشنهادی ما استفاده نمایید
*** حجاب در قرآن
*** کتاب مسئله حجاب استاد مطهری(PDF)
*** کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا(س) نوشته محمد دشتی
*** کتاب برترین بانوی جهان نوشته آیت ا... مکارم شیرازی
*** کتاب کشتی پهلو گرفته نوشته مهدی شجائی
*** مفهوم واژه حجاب از منظر استاد مطهری
*** سخنان حضرت زهرا(س) در مورد حجاب
*** احادیث حجاب
*** سخن حضرت زهرا(س) با بانوان مسلمان در مورد حجاب
*** معنای عام حجاب
*** تاثیرات حجاب
ادبیات وجودی حضرت فاطمه (س) انباشته ازمنابع گران قیمتی است که پژوهشگر را درتدوین جنبه های شخصیتی ایشان یاری میدهد. همواره جنبه های زندگی اجتماعی،فردی ،سیاسی حضرت به نگارش درآمده است. تألیفات فراوانی حضرت فاطمه(س) را به عنوان الگوی جامع و کامل زن مسلمان معرفی نموده اند؛ اما تا بحال به مسئله جهانی شدن سیره حضرت توجه کمتری صورت گرفته است . مطرح نمودن حضرت بعنوان الگو و سرمشقی برای همه انسانها – اعم از مسلمان و غیر مسلمان – موضوعی نو و مستلزم تلاش فراوان است. این نوشتارکوشش خواهد کرد تا جنبه جهان شمولی سیره حضرت زهرا(س) را حتی المقدورتبیین نماید.(در ادامه مطلب بخوانید)
ادامه مطلب ...از مهم ترین شیوه های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است. اسلام هم برای تربیت و تعالی انسان ها، بر این اصل مهم تأکید نمود؛ زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه ی کانونی در محور رشد و هدایت های اخلاقی تربیتی قرار می گیرد و در شکل گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی بر جای می گذارد. به همیت دلیل قرآن کریم الگوهای صحیحی را تعیین نموده و بر پیروی از ایشان سفارش کرده است. از سوی دیگر نیاز به الگو، از نیازهای طبیعی بشر است و انسان را وا می دارد تا با در نظر داشتن الگوی مورد نظر، تلاشی هدف دار و آگاهانه برای رسیدن به ویژگی های رفتاری و اخلاقی الگو در پیش گیرد.(در ادامه مطلب بخوانید)
ادامه مطلب ...
امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: روزی همراه گروهی در محضر رسول خدا(ص) نشسته
بودیم. آن حضرت به ما رو کرد و فرمود: «بهترین کار برای زنان چیست؟» هیچ
کدام از حاضران نتوانستند جواب صحیح بدهند. هنگامی که متفرّق شدند، من به
خانه بازگشتم، و همین موضوع را از حضرت زهرا(س) پرسیدم، و ماجرای سؤال
پیامبر(ص) و پاسخ صحیح ندادن اصحاب را برای حضرت زهرا(س) تعریف کردم، و
گفتم هیچ یک از ما نتوانستیم پاسخ صحیح بدهیم. حضرت زهرا(س) فرمود: ولی من
پاسخ به این سؤال را میدانم، و آن این است که: «خَیْرٌ لِلنِّساءِ اَنْ
لایَرِینَ الرِّجالَ وَلایَراهُنَّ الرِّجالُ؛ صلاح زنان در آن است که آنها
مردان نامحرم را نبینند، و مردان نامحرم آنها را نبینند».
حجاب در اسلام به معنای پرده نشینی نیست، بلکه به معنای پوششی معقول برای
جلوگیری از فساد، و حفظ کرامت زن است. من به محضر رسول خدا(ص) بازگشتم و
عرض کردم: «ای رسول خدا! از ما پرسیدی که چه کار برای زنان برتر است، پاسخش
این است که برترین کار برای زنان این است که آنها مردان نامحرم را نبینند،
و مردان نامحرم آنها را نبینند».
پیامبر(ص) فرمود: «چه کسی به تو چنین خبر داد، تو که اینجا بودی و پاسخی
نگفتی؟» علی(ع) عرض کرد: «فاطمه(س) چنین فرمود». پیامبر(ص) از این پاسخ
خشنود شد، و سخن فاطمه(س) را پسندید و به نشانه تأیید او فرمود: «اِنَّ
فاطِمَةُ بضْعَةٌ مِنّی؛ همانا فاطمه، پاره تن من است».(علی بن عیسی
اِرْبِلی، کشف الغمّه، ج2، ص23 و 24)
نیز روایت شده: روزی جابر بن عبدالله انصاری همراه رسول خدا(ص) به سوی خانه
فاطمه(س) رهسپار شدند. وقتی که به در خانه رسیدند، پیامبر(ص) اجازه ورود
طلبید. فاطمه(س) اجازه داد، پیامبر(ص) فرمود: شخصی همراه من است، آیا اجازه
هست با او وارد خانه شویم؟ فاطمه(س) عرض کرد: «ای رسول خدا «قِناع» (یعنی
مقنعه و روسری) ندارم.» پیامبر(ص) فرمود: «یا فاطِمَةُ خُذِی فَضْلَ
مَلْحَفَتِک فَقِنِعِی بِهِ رأسَکِ؛ ای فاطمه! زیادی لباس بلند روپوش خود
را بگیر و سرت را با آن بپوشان». حضرت فاطمه(س) همین کار را کرد، آن گاه
پیامبر(ص) و جابر، با کسب اجازه وارد خانه شدند.
مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (عج) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند. در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند. به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (ع) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می گوید هنگامی که وارد شدن اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم!»
بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب- در زمان رضا خان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.» (1)
(1) شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج 3 ، ص 158
یکی از غم های عمیقی که بر قلب نازنین امام زمان سنگینی می کند، غم خدشه دار شدن حجاب اهل بیت می باشد. زیرا اندوه بزرگ حضرت زینب مسئولیت سنگینی بود که پس از شهادت امام حسین در رهبری کاروان اسیران کربلا به سمت کوفه و شام بوده است، به ویژه وقتی که سپاه ابن زیاد به دستور عمر سعد خیمه ها را آتش زده و به غارت می پردازند و اهل بیت در بیابان ها سرگردان می شوند و کودکان گم می شوند، وقتی که با سختی و مرارت حضرت زینب موفق می شود آن ها را پیدا کند اولین سخن آن ها این بوده که "عمه جان چادر از سر ما بیرون کردند".
آیا صدای امام حسین را نمی شنوید که می گوید: هَل مِن ناصر یَنصُرنی
(در ادامه مطلب بخوانید)
ادامه مطلب ...در عصر عاشورا هنگامی که سپاه کفر به کاروان حرم حسینی حملهور شد، در حالی که خیمهها در آتش میسوخت و اهل حرم سراسیمه به این طرف و آن طرف فرار میکردند، اما در این شرایط سخت، زنان آل الله بیش از پیش به حجاب خود توجه داشتند.
آنها تحمل اسارت، تازیانه و سختی مصیبت را داشتند، ولی حاضر نبودند، لحظهای از حجاب خود دست بردارند.
حجاب زنان در عاشورا و پس از آن
* گفته میشود که در روز عاشورا حجاب از سر خاندان آل طه برداشته شده است، آیا منظور از برداشتن حجاب همان پوشیه یا معجر بوده است؟
- در روایاتی که میتوان به آنها استناد کرد، در ظاهر قضیه و مصداق سیاق قبل و بعد روایات، دقیقاً میشود فهمید که منظور از برداشته شدن حجاب همان پوشیه ظاهری یا نقاب بوده است نه آن عبایهای که بر سر آنان بوده است، زنان عرب علاوه بر عبایهای میپوشیدند (شبیه چادر عربی امروزی) در زیر آن لباس ضخیمی میپوشیدند؛ یعنی از زیر چادر لباسهای وسیعی داشتند به گونهای که بافت نساجی آن زمان طوری بود که لباسها دارای بافت ضخیمی بودند؛ یعنی آن گونه نبود که زنان اهل بیت علیهمالسلام موهای سرشان یا بدنشان پیدا شود.
به فرض اینکه همین مقدار را از سرشان را برداشته باشند، برای شبهه کردن این قضیه، نمیتوانند از آن استفاده کنند، چون به زور بوده است، شما فرض کنید که یک جایی کل چادر را از سر زن مسلمان کشیده باشند، این دلیل نمیشود، حجاب از نظر اهل بیت علیهالسلام حکمش عوض شود، چرا که به زور، اجبار، اکراه و اضطرار بوده و حکمش فرق میکند، لذا این شبهه هیچ اساس و دلیلی ندارد.(در ادامه مطلب بخوانید)
ادامه مطلب ...پس از شهادت حضرت فاطمه (س) دخترش حضرت زینب(س) الگوی عفت و تقوی بود و این رسالت را به حکم شرع و وظیفه به عهده گرفت و از همه جهات به ویژه در جنبه ستر و عفاف نائبة الزهرا(س) بود. به گفته علامه مامقانی او درحجاب و عفاف فریده زمان بود واحدی از مردان از زمان کودکی و دوران زندگی پدر و برادران تا واقعه کوفه حضرت زینب(س)را ندیده بودند.
یحیی مازنی روایت کرده است: «مدتها در مدینه در خدمت حضرت علی(ع) به سر
بردم و خانه ام نزدیک خانه حضرت زینب(س) بود. به خدا سوگند هیچ گاه چشمم
به او نیفتاده، صدایی از او به گوشم نرسید.
محمّد بن سنان میگوید: حضرت امام رضا (ع) در جواب سؤالات من، نامه هایی برایم ارسال داشتند که در فرازی از آن فرموده بودند:
آیا در قرآن آیه ای وجود دارد که بر چادر به عنوان حجاب برتر دلالت کند؟
در پاسخ باید گفت: در آیه 31 از سوره نور، خداوند به زنان مسلمان دستور می دهد که پوششهای خود را بر روی گریبان هایشان بیاندازند.[1] " خمر" که در این آیه آمده است به معنای «لباسی است که زن با آن، سر و سینه خودش را بپوشاند»[2]. که ظاهرا چیزی شبیه مقنعه یا بزرگتر از آن است.
در آیه 33 سورۀ احزاب خداوند نیز می فرماید:
« اى پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر خود را بر خود فرو پوشند. این مناسبتر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.»[3]
براى جلباب که در این آیه آمده است، دو معنا ذکر شده است:
1- پوششى که سر و گردن و بالاتنه را مىپوشاند (مقنعه).
2- چیزى که تمام بدن را بپوشاند (چادر).[4]
اگر کسى بتواند به شکل صحیح از چادر استفاده کند، مسلماً چادر حجاب برتر است زیرا حکمتهاى حجاب در چادر بیشتر یافت مىشود، گرچه پوشیدن چادر واجب نیست. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دستها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است ولى باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مىگردد.
_________________
[1] وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِن.
[2] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج3، ص 127.
[3] یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ.
[4] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج1، ص 272.
در جوامعی که با معیارهای دینی اداره میشود، جنسیّت در درون ساختارهای ارزشی ِ برخاسته از چنین معیارهائی شکل میگیرد. از اینرو مطالعه در مورد "تقدّس" (خدا وخدایان یا حقیقیت کلّی و غیره) و افسانههای دینی یا اسطورهها (۱) به درک این مسئله کمک میکند که چگونه و چرا و به چه منظور مفاهیمی مانند "اطاعت"، فریب، انگیزههای جنسی وجنسیّت و غیره طی فرایندی شکل میگیرند. در اینجا اصطلاح "فرایند" را بکار میبریم چه که این شکل گیریها تدریجی بوده غالباً تحت تأثیر عواملی مانند فرهنگ و سیاست قرار دارند.
در این نوشتار، مفهوم خدا، "اطاعت"، "فریب" و فرایند خلقت انسان را از دید کتب مقدّسه زرتشتیان و قرآن مورد بررسی قرار میدهیم. برای این مطالعه، خلقت اولین زوج انسانی را بر میگزینیم چه که در این داستان است که هر دو جنس نقشی مساوی و یا مکمل یکدیگر بازی میکنند. بنابراین وظیفۀ اولین زوج انسانی در قبال "اطاعت" و اینکه چرا و چگونه نسبت به خدای خود نافرمانی کردند را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم. در این راستا نشان میدهیم که چگونه این داستانها بتدریج تغییر می یابد وپیکری برای زن می آفریند که مستعد فساد و تباهی باشد. سپس نقش این افسانهها را در ارائه رسم حجاب و نقش جنسیّت و همچنین تبعیض جنسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهیم.
همچنین در این نوشته نشان میدهیم که چگونه در شعر و مقالاتی که از اوایل قرن بیستم توسط زنان و مردان ایرانی نوشته شده، حجاب به هویّت، انگیزههای جنسی، نجابت، آزادی، تحصیلات و پیشرفت زن مرتبط گردیده است. ایران قرن بیستم شاهد سیاسی شدن ِ حجاب از طریق حکم غیردینی کشف حجاب توسط رضاشاه در سال ۱۹۳۶ و بعداً حکم دینی یا فتوای رعایت حجاب توسط آیت الله حمینی بود. در طی هر دو مورد، زنان ایرانی در دست قدرت مردان اسیر و ساکت بودند.
از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، حجاب نهادی برای شناسائی زن مسلمان شد که معرّف و محافظ نجابت او و نشانی از تعهّد او به دین، خانواده و امت خود بود. باین ترتیب حجاب تعیین کنندۀ هویت زن مسلمان نه فقط از دید مسلمانان، بلکه حتی با درک غیر مسلمانانی که زنان مسلمان را مشاهده میکنند شد.(در ادامه مطلب بخوانید)
ادامه مطلب ...رهبر معظم انقلاب اسلامی میفرمایند: چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانهی ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد.
اهمیت عفاف و حجاب به مثابه ارزش و شان حقیقی زن می باشد . رهبر معظم انقلاب در اهمیت عفاف چنین می فرمایند : هر حرکتی که برای دفاع از زنان انجام می گیرد ، باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد . نباید بگذارند عفت زن که مهمترین عنصر برای شخصیت است مورد بی اعتنایی قرار بگیرد . حجاب ، مقدمه ی حفظ عفاف می باشد.
امام جمعه موقت تهران در حاشیه مراسم فاطمیه در مسجد امام حسن مجتبی (ع) در محضر آیت الله خوشوقت، با اشاره به شرایط سیاسی کشور گفت: همانطور که ما از اول از جبهه پایداری حمایت میکردیم، الان نیز از این جبهه حمایت میکنم.
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در گفتوگو در حاشیه مراسم فاطمیه در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام،ضمن یادآوری سخنان آیت الله خزعلی درباره انتخابات تصریح کرد: آیت الله خزعلی به من فرمودند که در انتخابات به طور مطلق به لیست مورد حمایت آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خوشوقت رای خواهم داد.
این در حالی است که آیت الله خزعلی و حجت الاسلام و المسلمین صدیقی عید غدیر امسال در راستای احیای سنت حسنه پیامبراکرم صلیالله و علیه و آله میان خود "عقد اخوت" بستند.
گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در دور اول انتخابات مجلس نهم با حضور در همایش جبهه پایداری در خوزستان این جبهه را جبهه امید بخش توصیف کرده و خطاب به جوانان حاضر در جلسه گفته بود: الحمدلله این پرچمی که به دست یک فیلسوف بصیر (علامه مصباح یزدی) برافراشته شده که مورد اعتماد رهبری و مردم است، قدرشان را میدانید.
وی همچنین تاکید کرده بود که در انتخاب افراد باید توجه شود که چه کسانی به پایگاههای قدرت و ثروت وصل هستند و آنهایی که هزینههای زیادی میکنند، از کجا آوردهاند و با چه کسانی همراهند.
آنچه که به نقل از من در حمایت از شهردار تهران منتشر کردند، کذب محض است
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در ادامه درباره اظهارات منتسب به خود در تجلیل عجیب از شهردار تهران در رسانهها و به صورت پیامکی بهطور گسترده منتشر شده بود، گفت: این مطالبی که از قول من در مراسم بازگشایی مجدد بخش غربی خط 4 مترو مطرح کردند، کذب محض است.
وی با بیان اینکه فیلم این سخنرانی موجود است، ادامه داد: من در سخنان خود گفتم که خاک پای مردم را تبرک میدانم نه فرد خاصی را.
توضیح صدیقی درباره مصاحبه علیه الهام
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی همچنین درباره مصاحبهای که به نقل از وی در خبرگزاری مهر علیه دکتر الهام منتشر شده بود، گفت: این مصاحبه از آن موضوعاتی بود که من هیچ اطلاعی نداشتم و اصلا نمیدانستم منظور آقای الهام است و ایشان چه گفته است.
وی خاطر نشان کرد: از ما به طور کلی سوال کردند که اگر کسی چنان حرفی بزند چگونه است وو ما هم کلی جواب دادیم و من اطلاعی نداشتم که چه کسی مد نظر سوال کننده است.
صبح دیرور همایش بانوان جبهه پایداری با عنوان پایداری فاطمی تا ظهور با حضور ده ها تن از بانوان انقلابی در سالن تفاهم تهران برگزار شد. در این همایش حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح یزدی، استاد برجسته حوزه و دانشگاه و چندین نفر از کاندیداهای جبهه پایداری انقلاب اسلامی حضور داشتند. دکتر علی اصغر زارعی، حجت الاسلام حمید رسایی، سردار حسن حمیدزاده، حجت الاسلام و المسلمین روانبخش، خانم ها فاطمه آلیا، دکتر زهره طبیب زاده، زهر سادات لاجوردی و دکتر بتول نامجو از جمله حاضرین در این همایش بودند. حضور آیت الله موسوی اصفهانی تولیت مسجد موسی بن جعفر(ع) و ذکر مصیبت اهل بیت از دیگر نکات ویژه همایش بانوان جبهه پیداری بود.(در ادامه مطلب بخوانید)
ادامه مطلب ...غروب یکشنبه 13 آذر سال 90 خبر کوتاهی بر روی خروجی رسانههای کشور قرار گرفت مبنی بر اینکه با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.(در ادامه مطلب بخوانید)
ادامه مطلب ...